Medianatt
De er alle studenter ved vg3 medier og kommunikasjon.
Da avisen Bypatrioten hopper innom for å sjekke hva som gjør at nettopp skolen i Ålesund scorer så høyt på trivsel blant de unge, er Håkon, Ådne og Isak i full sving med forberedelser til årets «Medianatt».
Det er ett av flere prosjekter og arrangementer skolen gjennomfører årlig, for å øke både motivasjon og læringsglede.
– Vi som går siste året skal være mentorer for de som går førsteåret, forteller de om kveldens og nattens hendelser som venter. Workshops, nattfotografering og bruk av redigeringsprogrammer. Og jupp, her snakker vi rangling.
– Vi er vel ferdig en gang i morgen tidlig kl. 06.00, sier de og henter kameraene som skal fange øyeblikkene underveis.

Topper listen i fylket
Den årlige elevundersøkelsen blant videregående skoler i Norge viser at Akademiet i Møre og Romsdal scorer svært godt på trivsel. Alle fylkets Akademietskoler er blant de fem beste på listen.
Mer om
Lærerne følger på
– Det er minst like gøy for oss at vi kommer litt ut av boksen og får gjort ting på en annen måte. Det gir ikke bare ekstra motivasjon for faget, men det bygger også samhold på en helt annen måte enn i en vanlig klasseromsituasjon, sier Kenneth Svendsen Langedal som underviser i Medier og kommunikasjon.
I tillegg til «Medianatt» arrangerer skolen også eget LAN, pepperkakeverksted, Akademiet Awards og turer gjennom året. En helt bevisst satsing for å gi de unge studentene trygghet på veien, og som tydelig gir uttelling.
– Jeg blir jo ekstremt stolt av teamet, lærerne og elevene. Vi er riktignok en privatskole, og det er rett at man kan forvente mer av oss, men det er klart at jeg jeg synes det er fantastisk når man får se resultater som dette, sier daglig leder Jan Ove Otterlei om tabellen som viser at de er helt i toppsjiktet.

Ikke noe kommer av seg selv
Selv om det er fint å ha målsetninger på papiret, så handler det til syvende og sist om å levere, noe denne undersøkelsen er et synlig bevis på at de gjør.
– Det å få høy score på trivsel, at elevene føler seg trygge og inkludert, kommer ikke av seg selv. Det må jobbes med hver eneste dag, og der gjør våre ansatte en kjempejobb. Det må gjøres, ikke bare snakkes om, sier han og trekker spesielt frem skolens læringskultur der en del av arbeidet har resultert i det de beskriver som en egen pedagogisk vertøykasse. Et strategidokument utarbeidet og knadd av Akademiets egne ansatte. Nettopp for å ha noe konkret å jobbe ut ifra og imot.
To av de som har vært sentrale i arbeidet er rektor Marius Heltne og koordinator og lærer Ola Skjelten.
– Det å skape god trivsel og godt læringsmiljø handler først og fremst om å løfte elevene, men har de det kjekt på skolen og kjenner på mestring, så er det jo desto gøyere å være oss også, sier Skjelten som i tillegg til å være koordinator og underviser.
Delingskultur blant lærere
For i tillegg til fokus på elevene, handler det også om en felles kultur for de ansatte som gjerne er med på å gjøre ting på en litt annerledes måte.
– Det handler mye om å få på plass en god kultur. Om en kollega lykkes med noe i klasserommet, så henter vi andre raskt erfaring og lærer av hverandre, sier rektoren om det å hente kompetanse både internt på huset og eksternt i Akademiet på landsbasis.
De sier der er mer enn nok forskning som viser at trygge og motiverte elever også presterer bedre. Derfor legger de også ned ekstra mye innsats i å få en best mulig start for alle som begynner på Akademiet.
– Den første uken av skoleåret har vi satt av til «onboarding», som betyr en periode med god miks av sosiale aktiviteter og det å lære seg skolen med alt av utstyr og strukturer. I etterkant av det er det overnattingstur. Når vi da starter undervisningen for alvor opplever vi en sammensveiset og skjerpet gjeng som er klar for å ta imot det vi har å komme med. De vet hva de kan forvente av oss, og ikke minst hva vi forventer av dem, sier Heltne som får en rask bekreftelse fra studentene.
– Vi ble venner veldig fort og hadde det kjempegøy. Den overnattingsturen til Kjeldsund med hele trinnet var kjempegøy. Jeg husker bare at lo, og lo, forteller Håkon Bjåstad Hustadnes før de knekker sammen rundt bordet alle sammen. Også ledelsen som har satt seg ned for å høre hva det går i. Vi aner at her har det vært mange gøye episoder, all den tid det fortsatt sitter friskt i minnet tre år senere.

Elevundersøkelsen gjennomføres årlig av Utdanningsdirektoratet.