Fysisk trener
Til høsten begynner Emil Martinovic, som fysisk trener på Akademiet.
Emil er 24 år og har en fortid som fotballspiller i Vindbjart.
Lidenskapen for fysisk trening startet da han som 16 åring ble med på U-laget til Vindbjart, og for første gang fikk oppfølging av en fysisk trener. Erfaringen han fikk med å bli en sterkere og bedre trent fotballspiller, gjorde at han ble mer motivert for å sette fysisk trening i system. Han fikk selv kjenne på kroppen hvilken betydning fysisk trening har å si for prestasjonene på idrettsbanen.
Han fikk gode treningsprogrammer, og begynte å forstå hvor viktig fysisk trening er for prestasjonsutviklingen på fotballbanen.
Akademiet tar mål av seg å være Norges beste og mest fremtidsrettede skole. Vi ser hver enkelt elev, bygger på tillit og ønsker at skolen skal være elevens andre hjem.
Da han avsluttet fotballkarriæren begynte han å trene crossfit og litt vektløfting, og ble bare enda mer interessert i fysisk trening.
Han bestemte seg deretter for å satse på en karriere som fysisk trener og flyttet til Elverum for 3 år siden. Der ble han ansatt som fysisk trener for Elverum håndball, samtidig som at han begynte å studere idrett med spesialisering i fysisk trening.
I denne perioden fikk han mye erfaring gjennom å både studere og praktisere. Her var han fysisk trener både for rekrutt, G16 og damelaget til Elverum. I tillegg til dette tok han en utdanning som Crossfit level 1 coach, og jobbet også som crossfit coach i denne perioden.
Etter hvert ble han involvert i regionen, og fikk ansvaret for den fysiske treningen for regionalt landslag i region innlandet, på håndballsiden.
Etter to år i Elverum fikk han tilbud om å komme til Kristiansand og jobbe som fysisk trener på Vipers Akademiet. På Viper Akademiet har han hovedansvaret for aldersbestemte lag, men er også trener for noen enkelspillere. I tillegg er han ansatt som fysisk trener i KRS og som fysisk trener for LK02 (aldersbestemt landslag i håndball).
Emil har et brennende engasjement for fysisk trening og idrett. Derfor fortsetter han til høsten med en master i idrett, samtidig som han jobber som fysisk trener på Vipers Akademiet og Akademiet vgs.
Siden Emil skal begynne å jobbe hos oss, tok vi oss den frihet og stille han noen spørsmål slik at vi kan bli enda litt bedre kjent med «Milo» som han også blir kalt.
Hva slags type trener er du?
Jeg er opptatt av å bygge en sterk og gjensidig relasjon, og å skape noe sammen. Jeg vil ha feedback og en åpen dialog på det som funger og ikke fungerer. Dette er viktig for at utøveren skal få eierskap til programmet og ha troa på at det de gjør faktisk fungerer.
Fysisk trening skal være noe mere enn ett program. Statiske programmer og autoritær trenerstil er ikke det som kjennetegner meg.
Jeg tror en av mine styrker er at utøverne merker at det eneste jeg har i mine tanker er at jeg vil det beste for dem.
Jeg har et brennende engasjement for å jobbe med mennesker og utvikling. Det er utrolig motiverende å være en del av en prosess der utøveren stadig tar nye steg i idretten sin fordi de har jobbet og utviklet sine fysiske ferdigheter.
Hva mener du er viktigst for at idrettsutøvere skal lykkes, hvis du ser det ut fra en fysisk treners ståsted?
Jeg mener at på generell basis så er det viktig at det du driver med er motiverende, gir mening, at det er gøy og at du trives.
I tillegg så er det veldig viktig å holde seg skadefri slik at du som utøver ikke får lange avbrekk som setter deg tilbake fysisk og mentalt.
Det er viktig at du blir godt trent slik at du kan tåle store mengder med trening, og at du gjennom den fysiske treningen får bedre selvtillit fordi du blir sterkere og mer eksplosiv.
Hvorfor har du valgt å bli fysisk trener på Akademiet?
Jeg liker veldig godt hvordan Akademiet framstår, skolens verdier, og hvordan de ønsker å være noe annerledes for idrettsutøvere. At skolen kan tilby noe som jeg ikke har sett før.
Det virker som at skolen har et stort fokus på å være der for utøveren og eleven, ved at skolen tilrettelegger slik at de skal bli best mulig.
Slik jeg opplever skolen virker det som at man legger til rette for å utvikle individuelle ferdigheter, og se potensialet til den enkelte.
Jeg liker at man ser forskjelligheter hos utøvere og derfor også tilpasser læring og trening til den enkeltes evner og forutsetninger.
Jeg ser også en mulighet til å være med å skape noe. Skape noe som er unikt i idrettsmiljøet i Kristiansand. Dette er noe jeg føler det er behov for.
Det er på tide at vi tenker litt nytt og annerledes om hvordan vi tilrettelegger for at idrettsutøvere skal lykkes.
At alt ikke bare skal bli lapskaustrening fordi man ikke har oversikt og bare trøkker på med tester og tunge økter, når utøveren har hatt en helg med kamper og kroppen er sliten. Men at man ser trening i en større sammenheng slik at kvaliteten blir bedre og skadeproblematikken blir mindre.
Jeg liker tanken om at skolen og idrettstilbudet legges til rette for at utøveren skal prestere i klubb.
Hva ønsker du å bidra med når du til neste år skal ha ansvaret for den fysiske treningen hos Akademiet sine håndballspillere?
Jeg ønsker å lære de hva god fysisk trening er og hvorfor de skal gjøre det.
Det er viktig for meg at de får et eierskap til den fysiske treningen, noe jeg føler de ikke får så mange andre steder.
Jeg vil ha fokus på hvorfor de trener knebøy, frivending og andre øvelser, og at de får et forhold til øvelsene og lærer seg hvordan de skal utføre de riktig.
Jeg mener også at det er viktig at utøveren får tilpassede treningsprogrammer som er spisset mot utøverens rolle, ferdigheter og egenskaper.
Målet mitt er at når de har gått her i 3 år så er de ikke bare godt trent, men at de også er mer kunnskapsrike. At de f.eks vet hva en powerøkt er og hvordan den ser ut. At de har lært hvordan de selv kan lage egne tilpassede treningsprogrammer som gjør at de utvikler seg videre – enten i egen klubb, som mosjonist eller hvis man i fremtiden vil jobbe med trening.