Fra idé til forretningsmodell
Det hele startet da Hanna og Lina skulle kjøpe bursdagsgave til en fireåring, men oppdaget at jenta allerede hadde «alt». I tillegg så de hvordan leker kan være både dyre og bidra til sløsing. Dette inspirerte dem til å utvikle en abonnementstjeneste for leker, der barn kan rotere leker gjennom en lekekasse.
Vi ønsket å skape et produkt som stimulerer kreativitet og vekker nysgjerrighet hos barn, samtidig som det oppleves som en fordel for foreldrene, barnet og samfunnet.
De understreker at det er rotasjonssystemet av lekekassen som gjør det bærekraftig.
Hjertesaken vår er bærekraft. Vi drømmer om at Eventyrkassa skal bli en stor greie først i Oslo, men den ultimate drømmen er jo å dekke Skandinavia. Målet er å lære målgruppen vår (1-6 år) at det er mulig å leke samtidig som man hjelper med å skape en grønnere planet.

Nettverksbygging og vekst
Eventyrkassa UB har deltatt på flere entreprenørskapsprogrammer. Før jul var de med på Alna Gründerhub, en plattform for tidligfasegründere i Oslo, hvor de fikk verdifull erfaring med nettverksbygging og deltok på seminarer.
De fikk også prøvd seg i gründerkonkurranse, hvor de selv var de yngste deltakerne. Her gikk de helt til topps og vant 25 000 kr!
I slutten av mars var de med i finalen i konkurransen «Oslos beste ungdomsbedrift 2025» i regi av Ungt Entreprenørskap. Begge jentene er elever ved studiespesialisering med juss og psykologi, vg2 på Akademiet VGS Oslo.
– Vi forventet ikke å vinne, for det var så mange kule ideer med i konkurransen, sier Lina.
Nå jobber de med å utvikle selve lekekassen, i samarbeid med pedagoger og eksperter på leker. De har også kontaktet leverandører for å finne de beste løsningene for emballasje og utforming.
Råd til andre unge gründere
På spørsmål om hvilke råd de har til andre unge gründere, svarer de tydelig:
– Ha troen på deg selv og ideen din. Ikke ta et nei for et nei! Møter du motstand, må du ta kampen og ikke gi opp, sier Hanna.
De trekker også frem viktigheten av å ha gode mentorer, som læreren deres i entreprenørskap, Fred Stave.
– Vi har lært at et sterkt nettverk og riktig veiledning kan være avgjørende for suksess, sier Lina.
Hva har vært mest gøy så langt?
– Det å møte så mange forskjellige folk. Og lære å skryte av seg selv! Som gründer må du skryte en god del av deg selv. For å få til avtaler må du vise deg frem. Vi er glade for pitchetrening vi har fått av Gründerhub og support og ærlighet fra folk i klassen. Det er stas å ha fans, sier Lina.

Eventyrkassa
Eventyrkassa UB tilbyr en abonnementstjeneste for leker, der barn kan rotere leker gjennom en lekekasse.