Elevene inspirerer hverandre
– Jeg ble helt sjokka da jeg begynte her, sier Eira Gabrielle, som startet på Akademiet i Sandvika høsten 2024 og går på realfag.
Hun forteller om en skolehverdag der hun kan senke skuldrene og være seg selv.
– Jeg var ikke vant til at det ikke er flaut å være flink. Her kan jeg bare puste ut, uten å bekymre meg for hva andre tenker. Vi kan spørre om hjelp og dele kunnskap, og ingen ser ned på deg, sier hun.
Eiras opplevelse speiler hvordan skolen legger opp til en kultur der både faglig sterke og mindre sterke elever inspirerer hverandre.
Akademiet i Sandvika
Eira, Brage og Suleiman er tre fornøyde elever på Akademiet i Sandvika. Denne saken er produsert av Amedia.
Akademiet i Sandvika skaper en atmosfære der det er lov å være god i noe, lov å trenge hjelp, og lov å være nysgjerrig.
Summen av dette er et miljø der alle tør å utforske, feile, lykkes og dele – og slik blir elevene bedre sammen.
Lærere som ser, ikke bare forklarer
Lærerne vil faktisk gjøre oss til bedre versjoner av oss selv.
Deres holdning på skolen oppfattes som noe mer enn ren kunnskapsformidling.
– Det er ikke bare noen som er over meg og gjengir informasjon, men noen jeg faktisk kan snakke med. Vi har en lærer, Tage, som virkelig er opptatt av klassemiljø. Han sier hele tiden at han er her for å forberede oss på voksenlivet og gjøre oss til en bedre versjon av oss selv, sier han.
Med Sandvika sentrum like utenfor døren kan de i tillegg enkelt møtes etter skoletid, utforske byen, styrke båndene og lære å samarbeide også utenfor skolens rammer.
– Jeg liker skolen veldig godt, synes det er veldig åpent. Jeg vet at jeg kan komme hit når som helst, så lenge skolen er åpen. Det er ikke sånn at den stenger klokka tre. Og siden jeg bor i nærheten, kan jeg lett ta turen innom. Det gjør at jeg føler meg velkommen hele tiden, forklarer han.
Tillit, samhold og tilhørighet
Suleiman (16) trekker fram at ingen blir dømt for å være seg selv.
Her lærer vi av hverandre. Er du god i matte, hjelper du andre. Er du sterk i språk, bidrar du der.
Samholdet bygger på tillit. Elevene fikk til og med håndtere skolens kredittkort før en fest, og gjorde jobben uten problemer. Slikt skaper en kultur der man tør å ta ansvar, og strekke seg faglig og sosialt.
– Det jeg liker med skolen, er at ingen dømmer hvem du er. Alle er annerledes, men i stedet for å se på forskjeller som noe negativt, ser vi det som en mulighet. Kanskje jeg kan lære noe av deg, og du kan lære noe av meg. Det er en holdning som gjør at vi blir bedre sammen, forteller han.
Trygghet former gode mennesker
Her føler jeg meg trygg nok til å prøve nye ting!
Ordene hennes fanger kjernen av skolens filosofi. Elevene skal ha rom til å være seg selv, teste grenser og utvikle seg.
De beskriver en hverdag der ingen presses inn i én form, men i stedet blir sett som individer med ulike styrker. Variasjonen verdsettes, og det inspirerer dem til å lære av hverandre, dele kunnskap og vokse sammen.
Dette skaper et skolemiljø der man ikke bare lærer mer, men også blir mer – mer robust, mer motivert og klar for verden utenfor klasserommet.