Forsering på videregående
Intern forsering betyr at du tar et fag på ett eller flere nivåer høyere enn ditt trinn. Det forutsetter at du har bestått foregående fag. Når du er tidligere ferdig med fag har du ledig tid i timeplanen og du kan bruke denne til å ta fag ved Høyskolen Kristiania eller Universitetet i Oslo gjennom UNG-ordningen. Det er også mulig å forsere andre fag enn matematikk, i et individuelt løp.
Da oppnår du studiepoeng samtidig som du fullfører videregående. Dette er fag som kan innpasses i en grad på høyere utdanning!
Forsering på ungdomsskolen
Elever som går på ungdomsskolen, også i offentlig skole, kan søke om å forsere matematikk hos oss. Vi tilbyr forsering i 1T, R1 og R2. Undervisningen ligger på faste tidspunkter i timeplanen, men vi samarbeider med ungdomsskolen for å finne en god løsning for den enkelte elev.
Forseringseleven følger undervisningen sammen med ordinære elever hos oss. Det føres fravær og eleven kan ikke ha over 10 % udokumentert fravær. Det gis terminkarakter og standpunktkarakter. Eleven kan også bli trukket opp til eksamen, både muntlig og skriftlig. Hvis eksamen kommer på samme dag som eksamen i ungdomsskolen, så er det eksamen på ungdomsskolen som prioriteres.
Du bestemmer selv om du vil ta med deg karakteren til videregående. Man har lov og rett til å ta faget om igjen på vgs, selv om man har fått både standpunkt og eksamenskarakter i forseringsfaget. Det er andre regler som gjelder for forsering når du har startet på videregående.
Når skoleåret er slutt, får du kompetansebevis fra Akademiet.
Hva er forsering?
Forsering betyr at en elev får mulighet til å jobbe raskere gjennom pensum enn normalt, slik at de kan starte på fag på høyere nivå tidligere enn vanlig.
Ta kontakt med oss!
Er du interessert i å vite mer om forsering? Ta kontakt med oss på sandvika@akademiet.no eller telefon: 96 00 81 99 for å vite mer.
Les mer
Å forsere fag på høyere utdanning gir meg motivasjon og mestringsglede i tillegg til at jeg blir ferdig med en bachelorgrad tidligere enn ellers.
Jeg forserer fordi jeg har lyst til å utfordre meg selv mer faglig, i tillegg til at det jeg lærer i faget er noe jeg faktisk kommer til å bruke i fremtidige jobber jeg har.