Vårt ordensreglement
Reglementet er gitt med hjemmel i privatskoleloven.
§ 1 Formål
Formålet med reglementet er å bidra til godt samarbeid, god trivsel, respekt og medansvar. Reglementet skal fremme god orden og gode arbeidsvaner og slik legge til rette for god læring. Reglementet skal gi bestemmelser om:
- elevenes rettigheter og plikter
- bestemmelser om orden og atferd
- tiltak overfor elever som bryter bestemmelsene, og framgangsmåten ved behandling av slike saker.
§ 2 Virkeområde
Reglementet gjelder for elever som er tatt inn ved Akademiet VGS Fredrikstad. Reglementet gjelder på skolens område (herunder menes alle de lokaler skolen disponerer til gjennomføring av undervisning), i skolens nærområde i skoletiden, ved ekskursjoner og øvrige aktiviteter i skolens regi. Skolen er underlagt privatskolelova og dens forskrifter.
Som vedlegg til dette ordensreglementet forefinnes utfyllende bestemmelser for orden og atferd.
§ 3 Elevenes rettigheter
- I samarbeid med klassen og klassens lærere, har elevene rett til medvirkning ved:
- valg av arbeids-, opplærings- og vurderingsformer/-metoder
- planlegging, gjennomføring og evaluering av sin egen opplæring/undervisning
- valg av lærestoff innenfor rammen av læreplanene
- oppsett av mål, periodeplaner og gjennomføring av disse
- utarbeiding av regler for godt skolemiljø/HMS
2. Elevene har rett til å få løpende veiledning og tilbakemelding i de ulike fag i forhold til de målene den enkelte arbeider etter. Det skal avholdes to elevsamtaler, en medio 1. termin, og en medio 2. termin. Elevsamtaler er forberedte samtaler mellom elev og mentor, ev. en annen lærer. På Akademiet kaller vi kontaktlærer for mentor.
3. Ved faglige, personlige eller sosiale vansker som har betydning for opplæringen, har elevene rett til rådgiving, oppfølging og hjelp til å finne seg til rette.
4. Elevene har rett til rådgiving om utdannings- og yrkesvalg.
5. Elevene har rett til og bør ta opp med skolen (faglærer, mentor, rådgiver, ledelse, ev. gjennom elevtillitsvalgte) forhold som ikke fungerer tilfredsstillende. Dette kan for eksempel være:
- at læreplanene ikke følges
- at eleven ikke får den hjelp han/hun ber om
- mangler ved det utstyr som brukes i under- visningen
- manglende medvirkning i planlegging m.v. (jf. pkt. 2)
- dårlig fysisk/psykisk læringsmiljø eller klassemiljø.
6. Elevene har rett og plikt til å danne elevråd, jfr. Privatskolelovens § 5-3. Elevråd og elevor- ganisasjoner har adgang til å bruke bestemte oppslagstavler til sitt formål.
Brukerne har ansvar for at presseetiske regler blir overholdt og at det ryddes og holdes orden på disse tavlene. Daglig leder har overordnet ansvar for at disse oppslagstavlene ikke benyttes uakseptabelt i forhold til lover og regler. Alle oppslag skal være stemplet. Utdeling av brosjyrer og annet materiell skal være godkjent av daglig leder/ rektor eller avdelingsleder.
Elever og elevorganisasjoner kan, etter avtale med skolens ledelse, drive politisk og organisasjonsmessig arbeid på skolen i og utenom skoletiden.
Skolen skal legge til rette for best mulige arbeidsforhold for elevenes og elevorganisasjoners tillitsvalgte og også legge forholdene til rette for at elevene engasjeres til bevissthet og aktivitet i politiske og samfunnsmessige spørsmål.
Elevrådsrepresentanter har rett til regelmessige møter med skoleledelsen.
§ 4 Plikter
- Elevene har plikt til å rette seg etter de bestemmelser i lov, reglement og instrukser som gjelder til enhver tid gjelder.
- Elevene plikter å delta aktivt i opplæringen i den formen den blir gitt eller avtalt.
- Eleven skal snarest mulig ta kontakt med faglærer dersom han/hun ikke kan følge opp arbeid til avtalt tid.
- Elevene skal holde seg med lærestoff, materiell og utstyr til eget bruk som skolen ikke holder.
- Skolens eiendom og utstyr skal behandles med forsiktighet. Hærverk/skader kan medføre erstatningsansvar, jf. Skadeserstatningsloven, og alminnelige erstatningsrettslige regler.
- Elever som gjennom representasjon i elevråd eller skolens styre blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltnings- lovens regler § 13 –13 f. Taushetsplikten gjelder også etter at eleven har avsluttet videregående opplæring.
§5 Arbeids- og læringsmiljøet
Et godt arbeids- og læringsmiljø er grunnleggende for god opplæring. Det skal derfor legges vekt på å skape et godt miljø i skolen preget av engasjement, aktiv deltakelse og gode samarbeidsformer. Det er viktig å vise respekt og medansvar og unngå eller hindre atferd som har negativ innvirkning på miljøet.
- Alle har ansvar for å medvirke til et godt skolemiljø. Plaging, mobbing, vold eller annen krenkende atferd skal ikke aksepteres. Dette gjelder både mellom elever og mellom elever og ansatte i og utenfor skoletiden, også på digitale arenaer.
- Alle skal opptre slik at krav til helse og hygiene ivaretas.
- Mobiltelefon, PC eller musikkspillere er ikke tillatt brukt mens opplæring pågår hvis ikke annet er avtalt med daglig leder/rektor/avdelingsleder/ lærer.
- Arbeidsvanene i videregående opplæring skal være preget av ansvar, orden, ryddighet, punktlighet og pålitelighet.
- Ingen har tillatelse til å røyke, snuse eller bruke tobakk i skolens bygninger, utearealer eller lokaler skolen leier.
- Bruk eller oppbevaring av rusmidler er forbudt i skoletiden, også ved ekskursjoner. Det er også forbudt å være påvirket av rusmidler.
- Det er forbudt å ha med seg farlige gjenstander eller våpen på skolens område i skoletiden og ved ekskursjoner, dersom det ikke er en del av undervisningen.
- Det er ikke tillatt å bruke skolens internett til å laste ned, lese eller spre pornografisk, rasistisk eller annet materiale som kan oppfattes som krenkende eller truende, eller som er i strid med norsk lov.
- Det er tilltatt å bruke ChatGPT og andre plattformer for kunstig intelligens underveis i et arbeid, men ikke for å skape noe helhetlig og fremstille det som sitt eget. For å unngå fusk, kan lærere ta samtaler med elever for å undersøke at de besitter kompetansen de har fremstilt skriftlig.
- Tyveri eller forsøk på tyveri vil bli politianmeldt. Som tyveri regnes også det å koble seg inn på skolens administrative systemer, Lærer og andre elev-Mac-er uten at dette er gitt samtykke om fra skolens ledelse.
§6 Oppmøte og fravær
- Aktiv deltakelse er nødvendig for god læring. Elevene er forpliktet til å møte presis til opplæringen med mindre det foreligger avtale med faglærer(e) eller daglig leder/rektor om en annen arbeidsform.
- Dersom en elev blir syk, eller av tvingende grunn må forlate opplæringen i løpet av skoledagen, skal han eller hun alltid melde fra til mentor/faglærer eller andre i skolens ledelse.
- Dersom fraværet varer mer enn tre dager sammenhengende, skal skolen ha melding.
- Skolen skal prøve å hjelpe elever som får mye fravær på grunn av langvarig/kronisk sykdom eller omsorgsansvar (ekstra opplæring, ekstra prøver, selvstendig studiearbeid) for å unngå tap av opplæring og vurderingsgrunnlag. Dette forutsetter imidlertid interesse og innsats fra elevens side.
- Elever som er mye borte fra undervisningen på grunn av organisasjonsarbeid, skal kunne få tilrettelegging og veiledning samt tilbud om ekstra prøver, for å unngå tap av opplæring og vurderingsgrunnlag.
- Alt fravær føres på vitnemål, delkompetansebevis, årskursbevis og fagkarakterbevis. Fravær føres i dager og enkelttimer. Eleven kan kreve at årsaken til fraværet påføres dokumentasjonen (dvs. vitnemålet, årskursbeviset m.v.), men er selv ansvarlig for å dokumentere årsaken til fraværet.
- Høyt fravær kan medføre at det faglige vurderingsgrunnlaget blir så svekket at det ikke kan settes termin – eller standpunktkarakterer. Hver enkelt elev skal vurderes individuelt i forhold til bredden og nivået i de kompetansemålene hvor eleven burde befinne seg ved vurderingstidspunktet, blant annet ut fra elevens deltakelse i prøver, innleveringer, løpende kvalitativt arbeide med faget i timer og lignende. Der hvor det er fare for ikke vurdert, skal eleven varsles om dette, og om mulig prøves i manglende kompetansekrav ved et senere tidspunkt etter avtale. Dette betinger da samtidig at eleven viser egeninnsats i forhold til det gjeldende fag.
- På skoleturer og ekskursjoner er det skolens personell som avgjør hvorvidt myndige elever får lov til å kjøre bil, motorsykkel eller lignende. Elevene må rette seg etter påbudet. Dersom det ikke blir gitt påbud, kan elevene kjøre bil eller motorsykkel.
- De til enhver tid gjeldende retningslinjer fra Utdanningsdirektoratet når det gjelder fravær danner grunnlag for hva som ikke regnes som fravær, og bør søkes kompensert ved elevens egen innsats tilrettelagt av skolen:
- arbeid som tillitsvalgt i landsdekkende organisasjoner på regionalt plan eller landsplan
- arbeid som tillitsvalgt i elevorganisasjon på regionalt plan eller landsplan
- dokumenterte lovpålagte oppmøter
- dokumentert langvarig eller kronisk sykdom
- (tils. 2 uker eller mer)
- kortere velferdspermisjoner,
- organisert hjelpearbeid i krisesituasjoner
- inntil to dager ved religiøse høytider for elever som er medlemmer i andre trossamfunn enn Den norske kirke.
For at dette ikke skal føres som fravær, må eleven levere nødvendig dokumentasjon til mentor/skolens ledelse. Dog innenfor de retningslinjer som er gitt av Utdanningsdirektoratet.
- Organisert eller selvstendig studiearbeid, etter avtale med faglærer, og skoleadministrative gjøremål etter avtale med Daglig leder/Rektor, regnes ikke som fravær.
§7 Fusk eller forsøk på fusk
Ikke tillatte hjelpemidler samt ikke tillatt kommunikasjon med andre i en prøvesituasjon anses som fusk. Det samme gjelder avskrift av andres arbeid som innleveres som eget produkt. Fusk eller forsøk på fusk betraktes som et brudd på gjeldende reglement og krav til elevenes orden og atferd, jf. § 8.
Karakteren på den prøven/besvarelsen det gjelder, blir annullert. Konsekvensene av dette kan bli at eleven ikke får termin- eller standpunktkarakter og får nedsatt karakter i orden og atferd.
Dersom en elev blir tatt i fusk eller forsøk på fusk i forbindelse med eksamen, skal forholdet meldes til daglig leder og/eller eksamensansvarlig og behandles etter reglene i sentralt gitt forskrift. Eleven har klagerett. Det vises for øvrig til skolens tentamens- og eksamensreglement.
§8 Konsekvenser for elever som bryter bestemmelsene
Brudd på reglementet vil resultere i reaksjoner mot eleven i form av refsningstiltak. Refsingstiltak vil være:
- påtale fra tilsatte ved skolen
- bortvisning fra klasse/gruppe for resten av timen etter daglig leders avgjørelse
- bortvisning fra skolen for enkelttimer eller resten av skoledagen etter avgjørelse av daglig leder/ daglig leders stedfortreder.
- adferd som er i strid med norsk lov vil bli politi- anmeldt.
Ved alvorlige brudd på ordensreglementet, eller der- som negative forhold ikke bedrer seg etter refsingstiltak, kan følgende refsingstiltak iverksettes:
- bortvisning av eleven fra og med en hel skoledag og inntil fem skoledager etter daglig leders avgjørelse,
- bortvisning for resten av skoleåret i henhold til privatskolelovens § 3-10 etter vedtak i skolens styre og etter vedtak i elevens heimfylke. Dette kan medføre at eleven i tillegg taper sin rett til videregående opplæring etter § 3-10 i samme lov
- begrenset adgang til enkelttimer eller enkeltaktiviteter ved gjentatte eller alvorlige brudd på regler/ retningslinjer for slike aktiviteter
- pålegg om rengjøring/istandsetting, og ev. krav om betaling av erstatning (jf. skadeserstatningsloven) ved skade og lignende på skolens eiendom
- brudd på reglementet skal nedtegnes i skolens systemer for anmerkninger og fravær, og vil bli tatt i betraktning ved fastsetting av termin- og standpunktkarakter i orden og atferd.
Tap av elevrettigheter medfører ikke at eleven faller utenfor ansvarsområdet for oppfølgingstjenesten.
Refsingstiltakene skal nedtegnes, og hvor anmerkninger gis som følge av brudd på skolens ordensreglement, samt gjeldende vedlegg til dette, samt i tråd med reglementets intensjon som oppdragende virkemiddel.
§9 Saksbehandling
Før det blir tatt avgjørelse om refsing, skal eleven ha anledning til muntlig å forklare seg for den som skal ta avgjørelsen.
Ved bortvisning som vedtas av skolens daglige ledelse skal denne først rådføre seg med elevens lærere.
Før det blir gjort vedtak om bortvisning eller tap av rettigheter skal det vurderes å bruke andre hjelpe- eller refsingstiltak.
Ved avgjørelser etter disse regler gjelder forvaltningsloven.
Avgjørelser om bortvisning eller tap av retten til videregående opplæring er enkeltvedtak, jfr forvaltningsloven § 2. Fylkesmannen i Skolens hjemfylke er klageinstans, jfr privatskolelovens § 3-10.
§10 Kontakt skole/hjem
Det skal legges vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom skole og hjem, og foreldre/foresatte for umyndige elever har også krav på formell informasjon om enkelte spesielle forhold. Dette gjelder særlig de forhold som har betydning for elevens muligheter til å nå målet med opplæringen.
Det forutsettes at elevene selv videreformidler aktuell informasjon til foreldre/foresatte. Det gis dessuten sammenfattende skriftlig og/eller muntlig informasjon i forbindelse med foreldremøter og ellers ved spesielle saker, jfr. nedenfor.
Elev og foreldre/foresatte for umyndig elev har rett til følgende:
- melding om termin- og standpunktkarakterer
- begrunnet varsel om fare for ikke vurdert i fag og nedsatt karakter i orden/atferd
- melding ved gjentatte refsingstiltak
- nærmere informasjon dersom en vesentlig eller spesielt risikofylt del av opplæring/aktiviteter skal foregå utenom skolens område
- partsrettigheter i forbindelse med saksforberedelse, underretning og klage ved særskilt tiltak
- informasjon når eleven får høyt fravær
- informasjon om særlige problemer i forhold til opplæring/ skolegang, herunder behov for spesialundervisning
- tilbud om spesialundervisning skal så langt det er mulig utformes i samarbeid med elev og foreldre, og det skal legges stor vekt på deres syn
- informasjon om forhold ved skolen/virksomheten som kan ha negativ innvirkning på helsen (jf. § 5 i forskrift om miljørettet helsevern)
- informasjon om skolens reglement
§11 Særskilte tilleggsregler for spesielle områder
For spesielle forhold som ikke dekkes av ordensreglementet, lov eller forskrift, kan styret etter drøfting med elevrådet vedta egne regler.
Før slike regler vedtas skal vanlige høringsrutiner benyttes.
Slike regler kan for eksempel være for:
- ordninger i kantina
- bruk av spesielle lokaler og bruk av skolens utstyr, herunder bruk av internett
- ordenstjeneste
- ekskursjoner
- parkering
- ordning av elevråd, jf. § 11-6 i opplæringsloven
- kriterier for karakter i orden og atferd.
Akademiet tar mål av seg å være Norges beste og mest fremtidsrettede skole. Vi ser hver enkelt elev, bygger på tillit og ønsker at skolen skal være elevens andre hjem.
E-post: privatist.fredrikstad@akademiet.no
Telefon: +4798233111
Adresse: Stadion 13, 1671, Fredrikstad, Norge