Elever fra MK er ute på Akademiet VGS Sandnes

Skoleregler

Skolereglene til Akademiet VGS Sandnes foreligger for å fremme trygghet, trivsel og godt læringsutbytte.

Våre skoleregler

Skolereglene er gitt med hjemmel i Privatskolelova § 5A-7 og vedtatt av skolens styre den 16.10.24.

§ 1 Formål

Formålet med skolereglene er at elevene skal få kjennskap til hvilke forventninger som stilles til dem og at de kan medvirke i sin skolehverdag. De skal bli kjent med sine plikter og rettigheter. Skolereglene skal bidra til et trygt og godt læringsmiljø, godt samarbeid, god trivsel, respekt og medansvar. Reglementet skal fremme god orden, oppførsel og gode arbeidsvaner og slik legge til rette for god læring.

§ 2 Virkeområde

Reglementet gjelder for elever som er tatt inn i ved Akademiet Sandnes. Reglementet gjelder på skolens område, i skolens nærområde i skoletiden, ved ekskursjoner og øvrige aktiviteter i skolens regi. Reglementet gjelder også nettbasert aktivitet som angår medelever og skolens ansatte. Reglementet gjelder også utenfor skoletiden hvis at elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til eller setter sitt preg på skolen, blant annet situasjoner der elevers oppførsel på fritiden fører til at andre ikke har det trygt og godt på skolen.

§ 3 Elevenes rettigheter

  1. Elevene har krav på opplæring, hjelp og rettledning, jfr. Lov om private skoler § 3-2, 3-4, 3-6 og 3-11.
  2. Elevene har rett til medvirkning i ved planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen i samarbeid med øvrige elever og lærere.
  3. Elevene har rett til å få tilbakemelding, oppfølging og veiledning for å nå de målene som er gitt i de enkelte fagene.
  4. Ved faglige, personlige eller sosiale vansker som har betydning for opplæringen, har elevene rett til rådgivning, oppfølging og hjelp til å finne seg til rette, herunder tilgang til pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste, jfr. privatskolelova §§ 3-4 og 3-6.
  5. Elever som på grunn av sykdom eller omsorgsansvar får mye fravær, har rett til tilrettelegging fra skolen for å unngå tap av opplæring og vurderingsgrunnlag.
  6. Elevene har rett til rådgivning om utdanning og yrkesvalg, jfr. Privatskolelova § 3-11 og §3-11a. 

  7. Elevene har rett til organisering, eksempelvis elevråd, jfr. privatskolelova § 5a-4 og §5a-5. Skolen skal legge til rette for gode arbeidsforhold for elevenes tillitsvalgte. 


§ 4 Elevenes plikter

  1. Elevene plikter å rette seg etter de lover, regler og instrukser som til enhver tid gjelder for skolen
  2. Elevene plikter å medvirke til et godt læringsmiljø, bidra til godt samarbeid, og vise høflighet og medansvar.
  3. Elevene plikter å møte presis og delta aktivt i opplæringen. Elevene skal levere/gjøre avtalt arbeid til rett tid. Vurderinger skal gjennomføres til avtalt tidspunkt.
  4. Verbal, skriftlig og digital plaging, mobbing, vold eller andre brudd på allment aksepterte atferdsnormer aksepteres ikke, og vil kunne medføre refsingstiltak, i ytterste konsekvens utvisning.
  5. Mobiltelefoner, smartklokker og liknende skal i løpet av undervisningstiden ikke forstyrre elever eller lærere. Mobiltelefoner, smartklokker og liknende skal ikke ha varsler påskrudd i løpet av undervisningstiden, og de skal oppbevares på en måte som gjør at de ikke kan tiltrekke seg oppmerksomhet. Hovedregelen er at disse gjenstandene skal oppbevares i sekk eller liknende i undervisningstiden.

    Rektor har unntaksvis anledning til å legge midlertidige restriksjoner på bruk av disse gjenstandene i pauser hvis det etter en konkret vurdering anses som nødvendig og forholdsmessig tiltak for å sikre et trygt og godt skolemiljø. Dersom rektor begrenser elevenes bruk av mobiltelefoner i pauser, skal vurderingen begrunnes og arkiveres i skolens arkivsystem. Rektors mulighet til å begrense elevers bruk av mobiltelefoner, smartklokker og liknende i pauser er svært begrenset og kan vare i maksimalt to uker om gangen.

    Dersom elever har en særskilt grunn til at de må ha mobiltelefon, smartklokke eller liknende tilgjengelig og med påskrudde varsler i løpet av undervisningstiden, kan læreren tillate dette.

    Hodetelefoner og øretelefoner skal ikke benyttes i opplæringen uten at faglærer har gitt særskilt tillatelse.
  6. Mobiltelefon og annet elektronisk utstyr skal ikke forstyrre undervisningen. Ved overtredelse av   disse bestemmelsene, kan skolen inndra utstyr som datamaskin, mobiltelefon og liknende. Ved inndragning, kan eleven hente utstyret etter skoletid.
  7. Skolens eiendom og utstyr skal behandles med forsiktighet. Tap, tyveri, hærverk og skader, kan i tillegg til reaksjoner etter § 8 i dette reglementet, også medføre erstatningsansvar etter alminnelige erstatningsrettslige regler. Både eleven og/eller foresatte vil bli holdt erstatningsansvarlig for forhold nevnt i dette punk.
  8. Elevene er pliktet til å holde skolens område ryddig og sortere avfall riktig.
  9. Elevene er selv ansvarlig for egne læremidler, klær, penger, datamaskin, musikkspillere og andre verdisaker, samt mobiltelefoner og alle andre saker de tar med seg til skolen. Dette gjelder selv om disse sakene er innelåst i et bokskap. Hvis slike ting blir borte på skolens område må eleven selv bære tapet ved dette. Slike verdisaker må ikke oppbevares på skolens område over natten.
  10. Elevene har plikt til å følge verneregler, bruke verneutstyr og/eller særskilte arbeidsklær som kreves.
  11. Det er ikke tillatt med mat og drikke i klasserommene, verken i timene eller i friminuttene. Det gis   unntak for vann i lukket drikkeflaske.
  12. Det er ikke tillatt å bruke tobakk, snus, e-sigaretter, alkohol eller andre rusmidler på skolens område, på skoleturer og andre aktiviteter i skolens regi. Det er ikke tillatt å være påvirket av alkohol og andre rusmidler på skolen eller ved andre aktiviteter i skolens regi. Skolen kan beslaglegge rusmidler. Bruk, besittelse eller oppbevaring av ulovlige rusmidler vil bli politianmeldt.  
  13. Det er ikke tillatt å bruke skolens datamaskiner, nettverk eller annet utstyr til å laste ned, lese eller spre pornografisk, rasistisk eller annet materiale som kan oppfattes som krenkende, eller som er i strid med norsk lov. Skolens IT-plattform skal kun brukes til skolerelatert aktivitet.
  14. Eleven skal be om samtykke før man fotograferer eller filmer elever eller ansatte, eller før man deler bilder, video- eller lydklipp eller liknende.
  15. Det er ikke tillatt å ha med våpen eller andre farlige gjenstander på skolens område, ekskursjoner og studieturer. Slike gjenstander kan beslaglegges av skolen, og overleveres politiet.
  16. Eleven skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i undervisningstiden, med mindre dette er nødvendig på grunn av pedagogiske, helsemessige, klimatiske eller sikkerhetsmessige forhold.
  17. Eleven skal ikke forfalske eller forsøke å forfalske dokumenter, som legeerklæringer eller liknende.
  18. Eleven skal ikke drive fysisk eller digitalt med pengespill eller annen tilsvarende aktivitet som bidrar til å skape dårlig skolemiljø.


§5 Plagiat, fusk og forsøk på fusk

  1. Innlevering av besvarelser som ikke er et produkt av elevens eget arbeid regnes som plagiat, heller ikke hvis det fremskaffet ved bruk av kunstig intelligens (KI). Plagiat kan medføre nedsatt atferdskarakter. Besvarelser som er en ren kopi av andres arbeid blir ikke vurdert. Dersom deler av besvarelsen slår ut på plagiatkontroll kan det medføre forholdsmessig trekk i karakter. Faglærer angir nærmere regler i de enkelte fagene.
  2. Bruk av ikke tillatte hjelpemidler, herunder kommunikasjon, under prøver anses som fusk eller forsøk på fusk. Dersom det oppdages fusk eller forsøk på fusk, kan eleven gis nedsatt atferdskarakter. Eleven har rett til å uttale seg om forholdet før det tas avgjørelse om nedsatt atferdskarakter, se § 8 nr. 1.
  3. Fusk eller forsøk på fusk på en underveisvurdering betyr at det ikke kan settes karakter på vurderingen. Dette kan medføre manglende vurderingsgrunnlag i faget og nedsatt atferdskarakter. På underveisvurderinger er det faglærer som avgjør om det er fusk eller forsøk på fusk.
  4. For elever som får eksamen annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, faller standpunktkarakteren bort. På eksamen er det rektor som avgjør om det er fusk eller forsøk på fusk.

§6 Fravær og permisjon

  1. Elevene har fremmøteplikt til undervisningen. Fravær skal registreres i iSkole. Dette skal som hovedregel registreres før undervisningen starter. Fravær skal dokumenteres innen rimelig tid.
  2. Ved planlagt og på forhånd kjent fravær skal dette søkes om. Søknaden skal være skriftlig og leveres mentor i god tid. Alt fravær kan medføre fare for manglende vurderingsgrunnlag eller redusert læringsutbytte i fag.

    Det er elevens ansvar å holde seg faglig oppdatert i samråd med faglærer ved slikt fravær.
  3. Faglærer behandler søknad om godkjenning av dokumentert fravær for enkelttimer, mentor inntil to dager. Rektor behandler søknader utover to dager i samråd med mentor og berørte faglærere.

  4. Dersom eleven kommer mer enn 15 minutter for sent til timen, regnes det som timefravær. Inntil 15 minutter føres som forsentkomming.

  5. Høyt fravær kan medføre at det faglige vurderingsgrunnlaget blir så svekket at det ikke kan settes halvårs- eller standpunktkarakter. Hvorvidt det foreligger vurderingsgrunnlag skal vurderes individuelt, med vekt på elevens deltakelse i opplæringen. Ved grensetilfeller skal skolen gi tilbud om utsatte prøver, innlevering av arbeid eller liknende. Når det foreligger fare for manglende vurderingsgrunnlag for å kunne sette karakter, skal elev/foresatte uten ugrunnet opphold, gis skriftlig varsel. Slikt høyt fravær kan også få konsekvenser for elevenes forhold til Statens Lånekasse for Utdanning i de tilfeller lån og stipend er gitt eleven for vedkommendes utdanning
  6. Organisert eller selvstendig studiearbeid, herunder skoleadministrative gjøremål, etter skriftlig    avtale med faglærer eller rektor, regnes ikke som fravær.
  7. Alt fravær for elever føres på vitnemål, kompetansebevis og karakterutskrifter. Fravær føres i dager og enkelttimer. Enkelttimer kan ikke gjøres om til dager. Eleven kan kreve at årsaken til fraværet påføres dokumentasjonen, men eleven har selv ansvar for å dokumentere årsaken til fraværet. For fravær inntil 10 dager per opplæringsår kan eleven i hht. Forskrift til Privatskolelova § 6-50, 5. ledd, pkt. a – f, ved dokumentasjon kreve at fravær ikke føres på kompetansebevis eller vitnemål.

§7 Reaksjoner ved brudd på reglementet

Brudd på skolereglene kan medføre følgende reaksjoner, jfr. Lov om private skoler §5A-7 og 3-10:

  •       Muntlig eller skriftlig påtale/anmerkning fra en av de tilsatte ved skolen 

  •       Bortvisning fra klasse/gruppe for resten av timen/økten etter faglærers avgjørelse 

  •       Bortvisning fra skolen for resten av skoledagen etter rektors avgjørelse

Ved alvorlige eller gjentatte brudd på reglementet kan særskilt tiltak iverksettes: 


  • Bortvisning av eleven fra én og inntil fem skoledager etter rektors avgjørelse.
  • Bortvisning for resten av skoleåret, jfr. Privatskolelova § 3-10 andre ledd, etter vedtak av fylkeskommunen. I forbindelse med et vedtak om bortvisning for resten av skoleåret kan fylkeskommunen vedta at eleven mister retten til videregående opplæring.
  • Konsekvenser for inntak til neste skoleår.
  • Klassebytte.
  • Nedsatt halvårs- og/eller standpunktkarakter i orden og/eller atferd.
  • Begrenset adgang til spesielle aktiviteter ved brudd på instrukser for slike aktiviteter. Eksempel på slike aktiviteter kan være ekskursjoner, studieturer eller sosiale arrangementer i skolens regi, bedriftsbesøk eller kurs/opplegg som kommer i tillegg til de alminnelige læreplanene m.v.
  • Erstatningsansvar etter skadeerstatningsloven og alminnelige erstatningsrettslige regler ved skade på eller tilgrising av skolens lokaler eller eiendeler. Dersom skaden(e) eleven har påført skolens eiendom eller eiendeler kan rettes opp av eleven selv, vil eleven få tilbud om å gjøre dette før skolen eventuelt fremmer et erstatningskrav. Dette er aktuelt når eleven kan rette opp skaden(e) ved å rydde opp, vaske opp, fjerne påført tagging eller liknende.
  • Politianmeldelse.

§8 Saksbehandlling ved brudd på reglementet

Før særskilt tiltak tas i bruk, skal skolen vurdere om det er mulig å bruke hjelpetiltak eller mildere reaksjoner. Forvaltningslovens regler for enkeltvedtak følges når særskilt tiltak iverksettes. Ved forhold som kan føre til bortvisning utover resten av skoledagen, skal elever/foresatte til umyndige elever varsles om dette på forhånd. Vedtaket skal være begrunnet, i tillegg skal det opplyses om klageadgang, klagefrist, den nærmere fremgangsmåte ved klage etter Forvaltningsloven kap. VI, og om retten etter Forvaltningsloven § 18, jfr. Forvaltningsloven § 19 til å se sakens dokumenter. Dersom vedtaket kan tenkes gjennomført til skade for eleven før klagesaken er avgjort, skal det også gjøres oppmerksom på adgangen til å be om at gjennomføringen utsettes, jfr. Forvaltningsloven § 42.

Klageinstans ved vedtak om bortvisning og tap av retten til videregående opplæring er Statsforvalter i skolens vertsfylke.

Akademiet tar mål av seg å være Norges beste og mest fremtidsrettede skole. Vi ser hver enkelt elev, bygger på tillit og ønsker at skolen skal være elevens andre hjem.

E-post: sandnes@akademiet.no

Telefon: 51 90 55 30

Adresse: Langgata 1, 4306 Sandnes

Postadresse: Postboks 3223, 4398 Sandnes